تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

بازار جهان ومواظبت انسان

بازار جهان ومواظبت انسان   (کتاب آشپز قرن)

ملتفت باش که از دایره بیرون نروی

چون به بازار جهان آمده مغبون نروی

زین تجارت کف خالی دل پر خون نروی

ترک موسی نکنی همره قارون نروی

چون که این نفس فرومایه دژمحکم توست

علت آن است که هرچه بدهندت کم توست

وقت مردن چه تفاوت به تن تاجر ولر؟

می روند هردو زدنیاکف خالی دل پر

خوابگاه ابدی گور بود غصه مخور

متکا خشت وتشک خاک ولحافت آجر

به خدا غیر عمل نیست کسی یاور تو

این بود قول خدا حضرت حق داور تو

در برای چشم تو دادم قرار

چون به نامحرم رسیدی هم گذار

غیر من نامحرم است ای هوشیار

کارهایت راهمه بامن گذار                                   تاتو راسلمان ومقدادت کنم

هست جنت دردهان ودست تو

مرحباجانم ،بنازم شست تو

ما سواباشدمقام پست تو

این ملائک جملگی پا بست تو                                خواستم تا آدمیزادت کنم

خویش را از حب دنیا ثانی قارون مکن

هم ردیف بلعم وبن ملجم وهارون مکن

گرچه موسیقاردانی طبع راموزون مکن

بی خبر ازآفرینش شکوه از گردون مکن                  توبنا راکج نهادی،چرخ کج رفتارنیست

هیچ یادت هست درصلب پدر

قطره آبی بودی ازخودبی خبر؟

نی بدی دختر به صورت نی پسر

بی حواس وبی شعوروکوروکر        گویمت ازخودخبردارت کنم

این بساط شهشهانی زآن توست

احترام خسروانی زآن توست

این چراغ آسمانی زآن توست

این تمام زندگانی زآن توست       هم به فرمان آتش وبادت کنم

رفتی انسان ازچه حیوان آمدی؟

هش برفتی مست وحیران آمدی

خودبه پای خودبه زندان آمدی

چون به درگاهم پشیمان آمدی       خوش بیا کز لطف آزادت کنم

     

نظرات 1 + ارسال نظر
داش سامان پنج‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 10:02 ق.ظ http://dashdownload.blogsky.com

چه خبر رفیق
بدو بیا ببینیم

کجابیام جونمُ کجابیام عزیز؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد