تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

شاخص های بهداشت روانی وشخصیت سالم

شاخص های بهداشت روانی وشخصیت سالم از نظر دکتر میر کمالی:

برای آنکه بتوانیم یک آموزشگاه اثربخش رااز نظر تربیت انسان سالم بشناسیم ومورد ارزیابی قرار دهیم باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:

1-توان برقراری رابطه با دیگران:رابطه ی درست رابطه ای است همراه با بی ریایی،درک توام با فهم دیگری ومثبت نگریستن به طرف مقابل.

2-توان ارزیابی درست از خود:افراد سالم خود را می شناسد ووجود خود را با همه ی محدودیتها وجنبه های مثبت ومنفی می پذیرد.

3-داشتن عواطف واحساسات متعادل:خوشحالی،غم،تنفر،دوست داشتن،طرفداری،دوری گزیدن،عصبانیت،علاقه ونظایر آن مصداق عواطف انسانی هستند که افراد سالم در زمان لازم به دیگران ونسبت به محیط نشان می دهد.

4-توان بهره گیری از امکانات،منابع ومواهب طبیعی والهی.

5-داشتن اعتماد به نفس واحساس کفایت.

6-احساس امنیت وآرامش خاطر.

7-احترام به خود ودیگران.

8-مسِئولیت پذیر بودن.

9-خود کنترلی.

10-احساس رضایت وشادی.

دراین ارتباط وظایف مدیران وآموزگاران رادرتامین بهداشت روانی مدرسه به شرح ذیل بیان می دارد:

1-باید نسبت به تامین نیازهای کودکان ،نوجوانان وجوانانی که در مدرسه ی آنها به تحصیل اشتغال دارند حساسیت نشان دهند.

2-باید جوسازمانی مدرسه ومحیط کلاس خود را اصلاح کنند.

3-بایدسعی کنند درمدرسه وکلاس محیطی حاکی از صمیمیت وصفا بوجود آورند.

4-سعی شود روابط مدیر،معلمان ودانش آموزان بر اساس رعایت برادری وانسانیت ومبانی دینی پایه ریزی شود.

5-مدیران ومعلمان مدارس باید بعنوان حامل حفظ وگسترش بهداشت روانی،زمینه های تجربه های موفقیت آمیز رادر کار وتحصیل دانش آموزان وخودشان را فراهم سازند.

کاپلان وبارون می گویند"بهداشت روانی حالت خاصی از روان است که سبب بهبود،رشد وکمال شخصیت انسان می گردد وبه فرد کمک می کند که باخود ودیگران سازگاری داشته باشد"

پس می توان گفت که اگرمعلمی در زندگی شغلی ودانش آموزی در زندگی تحصیلی خود بتواند از شخصیتی متعادل وکمال یافته برخوردار شود ودر نهایت بتواند با دیگران در حالتی خوش وارضاءکننده رابطه برقرار کند،اواز سلامتی روانی برخوردار است.

جان پیزجهت عملیاتی شدن موارد فوق وجهت تسهیل کار معلمان توصیه هایی دارد:

1-قبل ازاین که دانش آموزی رابه مجازاتی تهدید کنید اول مطمئن شوید که می توانید این مجازات رااعمال کنید وبعدا مطمئن شوید که همیشه بر سر حرف خود می ایستید وآن راانجام می دهید.

2-تا موقعی که عادلانه ومنصفانه ومنطقی رفتار می کنید ،در خط صحیح قرار دارید واستحقاق آنرادارید که از حمایت والدین ،مدیران مسئول وکادر مدرسه برخوردار گردید.

3-مجازات همیشه نمی تواند بعنوان عملی تسهیل کننده ،هوشیار کننده وباز دارنده محسوب گردد.

4-معلمان در اداره کلاس خود ،بیشتر به کفایت وصلاحیت خود متکی باشند.

5-شخصیت وخلق وخوی معلم احتمالا اهمیت بیشتری از توانایی های علمی او پیدا می کند خصوصا درشرایطی که قدرت تحمیل انضباط به دانش آموز محدود گردیده اشت .

6-همکاری با والدین می باید همیشه ودر همه حال مورد توجه قرار گیرد.

7- هرگز دانش آموزی رادرحضور دیگران به رعایت نظم وانضباط نصیحت نکنید چونبر او وسایر افراد کلاس اثر نا مطلوبی می گذارد.

و درپایان باید گفت هر جامعه ای از مدارس خود انتظار دارد که افرادی با شخصیت،متعادل ،سازگار،با عاطفه،اجتماعی،با اعتماد به نفس،مسئولیت پذیر،منطقی وعادل بار آورد .همه ی این ها منوط به وجود روابط وشرایط ومحیط سازمان یافته ومناسب بین معلم ،دانش آموزووالدین است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد