تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

پالایش سه گانه (راهی برای پرهیز از غیبت )

پالایش سه گانه (راهی برای پرهیز از غیبت )

در یونان باستان ،سقراط به دانش وحکمت زیادش مشهور بود واحترامی والا داشت.روزی یکی از آشنایانش اورا دید وگفت :سقراط،آیا می خواهی بدانی من چه چیزی در باره ی دوستت شنیدم؟سقراط جواب داد: یک لحظه صبر کن . قبل از این که چیزی به من بگویی مایلم که از یک آزمون کوچک بگذری.این آزمون پالایش سه گانه نام دارد.آشنای سقراط گفت:پالایش سه گانه؟سقراط جواب داد آری،قبل از این که درباره دوستم حرفی بزنی خوب است که چند لحظه وقت صرف کنیم وببینیم که چه می خواهی بگویی.

اولین مرحله،پالایش حقیقت است.آیا تو کاملا مطمئن هستی که آنچه که در باره ی دوستم می خواهی بگویی حقیقت است؟ آشنای سقراط جواب داد : نه ،در واقع من فقط آن راشنیده ام و...سقراط گفت:بسیار خوب.پس تو واقعا نمی دانی که آن حقیقت دارد یا خیر.

حالا بیا از مرحله ی دوم بگذر،مرحله ی پالایش خوبی .آیا آنچه که در باره ی دوستم می خواهی به من بگویی چیز خوبی است؟آشنای سقراط گفت: نه بر عکس.سقراط گفت:پس تو می خواهی چیز بدی را در باره ی او بگویی ،اما مطمئن هم نیستی که حقیقت داشته یا نه.خوب،هنوز یک سئوال دیگر باقی مانده است که مرحله ی پالایش سودمندی است.

آیاآنچه که در باره ی دوستم می خواهی به من بگویی برای من سودمند است؟آشنای سقراط جواب داد :نه ،نه حقیقتا. سقراط نتیجه گیری کرد:بسیار خوب اگر آن چه که میخواهی بگویی ،نه حقیقت است ،نه خوب است ونه سودمند چرااصلا می خواهی  به من بگویی           رشد معلم شماره 242:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد