تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

مدیریت وکلاسداری جذاب ۱۶

        رقابت توأم با همکاری

                                        

رقابت توأم با همکاری مجموعه ای از رقابت و همکاری است که شامل همه ی نکات مثبت رقابت و همکاری می باشد.

رقابت توأم با همکاری فرآیندی است که طی آن دانش آموزان با هدف رقابت با یکدیگر همکاری می کنند.

رقابت توأم با همکاری برای خردسالان غیر مؤثر،اما برای کودکان بالاتر از هشت سال بسیار مؤثر می باشد.

رقابت توأم با همکاری نکات مثبت همکاری (از جمله، لذت بردن،تنوع ایده ها و عقاید،توزیع و تقسیم حجم کار،محصول نهایی خود بهتر،یادگیری چگونگی کار با یکدیگر)را با نکات مثبت رقابت(از جمله خود رهبری ، تفکر مستقل ، مسئولیت ، اثر بخشی ) را با یکدیگر در هم آمیخته است. همزمان نکات ضعف همکاری (از جمله ،خسته گی و کسالت از کار ،فقدان مسئولیت فردی،کمبود و فقدان نو آوری) نکات ضعف رقابت(از جمله ،احساس منزوی بودن ،فقدان اخلاقیات بدلیل اعتقاد هموار با زنده بودن، تمایل به دفاع توسط اعمالی همچون دروغگویی و تقلب)را حذف نموده است.

در رقابت توأم با همکاری ،دانش آموزان با یکدیگر برای رقابت در مقابل سایر گروههای ،همکاری می نمایند،

رقابت تؤام با همکاری به ویژه در شرایط زیر سودمند است:

1_ کار گروهی به منظور پیروزی برای بدست آوردن رکودهای جدید و یا پیشی گرفتن از استانداردهای قدیمی

2_ رقابت میان گروههای کلاسی

3_رقابت در مقابل سایر کلاس ها و یا مدارس.

4_سعی در فراتر بر آوردن انتظارات.

رقابت توأم با همکاری برای دروسی که شامل تجربیاتی همچون مشاهده ، لمس کردن ، گوش دادن ،توصیف کردن هستند مناست نمی باشند. این روش برای کسب تحصیلات در علوم و مهارت ها بسیار است.

ارتباطات انسانی

روابط انسانی عبارتست از چگونگی کنار آمدن و رفتار افراد با یکدیگر.

معلمان می باید خود بهترین الگوی روابط انسانی برای دانش آموزان بوده و رفتار های زیر را به آنان بیاموزد :

1_ لبخند زدن و خوش آمدگویی به دیگران.

دنبال جدول ارتباط انسانی

2_استفاده از زبان مثبت بدن از جمله تاس چشمی و حالتی که نشان دهنده پذیرش دیگران است.

3_ارسال پیام های کلامی شفاف به دیگران.

4_آگاهی از چگونگی اثر کلمات (آرام،با نفوذ ،آسیب زننده ، تمسخر آمیز).

5_ارائه واکنش مثبت نسبت به آنچه دیگران می گویند و انجام می دهند.

6_بر اساس توافق نامه ی کلاسی عمل کنید.

7_ به دیگران شأن و احترام اعطا کنید.

ارائه احترام و شأن به دیگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و توسط اعمال زیر صورت می گیرد:

1_ به دیگران توجه کامل مبذول داشتن.

2_در مورد عقاید دیگران پرسیدن.

3_با همدلی به دیگران گوش فرا دادن، و درک مطالب از دیدگاه آنان.

4_دنبال کردن آنچه دیگران می گویند ،توسط خاطرنشان کردن مطالب آنها و یا عمل نمودن به آنها.

5_توجه عموم را به مشارکت آنان جلب کردن.

6_هنگامی که برای برقراری روابط انسانی مطلوب می کوشیم می باید از اعمال زیر اجتناب کنیم:

1_عدم علاقه به دیگری نشان دادن

2_تحقیر کردن دیگران یا خوار شمردن آنها.

3_دیگران را کم به حساب آوردن،(دست کم گرفتن دیگران).

4_با تمسخر با دیگران صحبت کردن یا درباره ی دیگران صحبت کردن.

انضبات در کلاس توأم با سینرژی

مشکلات انضباطی عبارتند از موقعیتی که در آن دانش آموزان به مدت قابل توجهی از پیروی توافق نامه ی کلاسی سرباز زده اند.

هنگامی که در کلاس شما جو سنیرژی ایجاد شود، مشکلات انضباطی کمتری اتفاق خواهد افتاد.

دنباله جدول انضباط در کلاس به شیوه ی سینرژی

به شرایط بالا هنگامی دست می یابید که اعمال زیر را انجام دهید:

1_توافق نامه ی کلاسی منصفانه و منطقی را فراهم سازید که دانش آموزان آن را قبول داشته و به آن عمال کنند.

2_احساسی از مجموعه ی یک خانواده در کلاس فراهم آورید بطوریکه ، دانش آموزان به یکدیگر کمک نموده و از یکدیگر مراقبت نمایند.

3_نه عنصر آموزش به شیوه ی سنیرژی را در کلاس تمرین کنید. آنها عبارتند از:

اخلاقیات ، اعتماد،فرمندی ، ارتباط ، علاقه توافق نامه های کلاسی، رقابت توأم با همکاری ،روابط انسانی،حل و فصل مشکلات.

در صورت بروز مشکلات انضباطی ، به شیوه ی یاریگرانه وغیر مقابله ای عمل نمایند.

هرگز به دانش آموزان حمله کلامی نکنید. هرگز با آنان مشاجره نکنید،آنها را خوار و خفیف ننمایید،آنها را به گوشه کلاس نرانید،همواره به آنان نشان دهید که برای حل و فصل آنچه که سبب ناراحتی شان شده است،آمده اید.

در کلاس ها توأم و سینرژی نخست می بایست به علل سوءِ رفتار توجه کنید . وقت صرف شناسایی علل سوء رفتار ها کنید، مطمئن شوید که حقایق لازم برای شناسایی دلایل را در اختیار دارید،تا بتونید علت درست را تشخیص دهید.

دلایل سوء رفتار ها به قرار زیرند :

1_محدودیت ها .

2_ ادای دیگران را در آوردن(تقلید کردن)

3_کنجکاوی یا علاقه ی شدید به موضوعی .

4_تمایل به توجه طلبی.

5_تمایل به قدرت طلبی.

6_خستگی و یا ناامیدی.

7_تحت تأثیر احساساتی خارج از کلاس قرار گرفتن(احساساتی شدن نسبت به موضوعاتی خارج از کلاس).

8_مورد تهدید قرار گرفتن شخصیت.

9_عدم توافق هایی (مخالفت هایی)که روی هم انباشته شده و در نهایت بیرون می آورد.

10_شخصیت خود مرکز (خود محور).

در مواردی نادری دانش آموزان به دلیل مشکلات روانی و پزشکی ممکن است سوء رفتار از خو نشان دهند. چنین مواردی نیاز به کمک افراد متخصین دارد ،که مدرسه آنها را فراهم خواهد نمود.

در گام شما می بایست به رفع علل سوء رفتار یا اصلاح آن بپردازید، زمانی که در مورد علت شک دارید ، از دانش آموز در مورد رفتار او سوال نمایید.از او بپرسید که آیا مشکلی وجود دارد که شما بتونید به او کمک دنباله ی جدول انضباط در کلاس به شیوه ی سینرژی کنید و یا بگویید «آیا می توانی به من در فهم این که چرا این اتفاق افتاده کمک کنی ؟» مایلم برای روشن نمودن مطلب مرا یاری کنی»به دانش آموز نشان دهید که تمایلی به تنبیه او نداشته و خواستار رفع علت را هستید.برای شخصیت های خود محور ،ممکن است تا رفع علت مدتی زمان صرف شود،اما این کار توسط اعتماد و یاری رسانی به دنش آموزان امکان پذیر است.

در سومین گام می بایست در صورت بروز تعارض بین شما و دانش آموزتان، آرام بمانید . دفاع های خود را به دور اندازید . در مقابل دانش آموزان به کشمکش نپردازید . مثبت یاری گر باشید . سعی در پیروزی دانش آموزان خود داشته باشید .هر قدر چنین موقعیت هایی بشتر رخ دهد . دانش آموزان به شما نیز اعتماد بیشتری نموده همکاریشان با شما بیشتر خواهد شد .

در نهایت مشکل سوء رفتار را مسئله شخصی ندانید،هنگامی که به شیوه ی سینرژی تدریس می کنید ، در حال تعامل با دانش آموزان به طریق حرفه ای و ملاحظه گرانه می باشید در صورتی که دانش آموزی بد رفتار کند ، گناه و تقصیر شما نیست و شما دلیل آن سوء رفتار نیستید.به دانش آموز خو تکیه کنید و بهترین کمک ها را برای دانش آموزان فراهم آورید.

حل و فصل مشکلات غیر انضباطی و تعارض ها

مشکلات غیر انضباطی مشتمل بر سوء رفتارها نبوده و نیز شامل موارد نقض توافق نامه نمی باشند.

این مشکلات شامل موقعیت ها یی می باشند که چنان بر کلاس تأثیر منفی داشته که توجه کامل می طلبند.

در صورتی که منازعات شخصی را شامل شود می توان از راه های زیر برای حل و فصل آن استفاده نمود:

1_در بحث های کلاسی ،مشکلات را مشخص کنید. سعی کنید آنچه که اتفاق افتاده و چرای آن را بیان نمایند.

2_ راه حل های ممکن را مشخص کنید .از شیوه ی بارش مغزی استفاده کنید ایده ها و نظریات را فهرست کرده آن را در جدول یاد داشت نمایید.

3_از میان پیشنهادات ،یک یا چند مورد را که احتمالاً به نتیجه ی مطلوب می رسد انتخاب کنید.

4_ راه حل پیشنهادی را اجرا کنید و ببینید که در عمل چگونه به پیش می رود. در صورتی لزوم آن را اصلاح نمایید.

تعارض ها، درگیری ها ی عاطفی بین دو یا چند نفر از جمله معلم می باشند. تعارض ها طی شیوه ی برد برای طرفین (برنده)قابل حل وفصل می باشند که به طریق زیر قابل اجرا است.

دنباله ی جدول حل و فصل مشکلات

1_هر یک از طرفین دعوا نقطه ی نظرهای خود را شرح داده و بگوید که از چه چیز رنجیده است .

2_هر یک از طرفین دعوا به دقت به طرق مقابل خود گوش فرا دهد و سعی نماید تا  نقطه ی نظر های فرد مقابل را درک نماید.

3_هر یک از طرفین دعوا سعی در مشخص نمودن راه حل هایی که برای هر دو طرف قابل قبول است ،نماینند.

4_طرفین دعوا راه حلی را انتخاب وسپس در صورتی امکان به اجرا بگذارند.آنها ممکن است به میانجی (داور)احتیاج داشته باشند.

هنگامی که معلم با دانش آموز در تعارض است باید خود را به طرق زیر کنترل نماید:

1_ بر رفتار تمرکز داشته باشد و نه بر دانش آموز(رفتار دانش آموز را هدف بگیر و نه خود دانش آموز را)

2_ زمان و موقعیت حال را در نظر بگیرد و تاریخچه ی گذشته پیش نکشد.

3_ احساسات منفی را کنار گذاشته ،آرام و بدون غرض باقی بماند.

4_ دانش آموز نباید در تنگنا قرار بگیرد و احساس حقارت کند.

                                                                                                         پایان

ضمن عرض خسته نباشید به کلیه همکاران امید است که مطالب ارایه شده در  16 قسمت فوق مورد مطالعه دقیق قرار گیرد  ودر محیط کلاس وبسته به شرایط فرهنگی  هر منطقه  مورد استفاده عملی در کار قرار گیرد.

تاریخ امتحان پایان اردیبهشت ماه۸۹ از ۱۶قسمت ارائه شده و   حد اقل نمره قبولی ۱۲می باشد.    به امید موفقیت وشادکامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد