تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تکریم ارباب رجوع

راس مناسبات اجتماعی ورفتار های سازمانی وتعاملات اداری چیست؟ 

تکریم ارباب رجوع ،خدمت به خلق خدا وگره گشایی از کار مردم  راس مناسبات اجتماعی وتعاملات اداری است به فرمو ده امام صادق (ع): 

خدا همه ی انسان ها را اهل وعیال خود می داند بنا بر این کسی محبوب خداست که نسبت به عیال او مهربان باشد.  

یا در جایی دیگر حضرت علی (ع) به جابرابن عبدالله انصاری فرمودند

ای جابر اگر خدا بخواهد نعمت هایش را بر کسی زیاد کند نیاز مردم را به او بسیار خواهد کرد. 

یا در جایی دیگر می خوانیم  که امام صادق (ع) فرمود: 

بر آوردن حاجات مومن از هزار حج مقبول تر است . 

 در فرهنگ  ادبی ما هم این نکته مورد توجه قرار گرفته و آمده است که: 

چو وا نمی کنی گره ای خود گره مباش          ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست. 

اشاره به این موضوع دارد که  اگر برای اجابت به درخواست ارباب رجوع مانع قانونی وجود دارد ولی جهت تکریم ورعایت اخلاق اداری می شود  

با روی خوش وبا حفظ حرمت،  ارباب رجوع را قانع کرد ورضایت  او را جلب نمود