تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

نامه آبراهام لینکلن به معلم فرزندش

نامه آبراهام لینکلن به معلم فرزندش : او باید بداند که همه مردم عادل و همه آن ها صادق نیستند ، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد ، انسان صدیقی هم وجود دارد . به او بگویید ، به ازای هر سیاستمدار خودخواه ، رهبر جوانمردی هم یافت می شود . به او بیاموزید ، که در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست . می دانم که وقت می گیرد ، اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش ، یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد . به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد . از پیروز شدن لذت ببرد . او را از غبطه خوردن بر حذر دارید . به او نقش و تاثیر مهم خندیدن را یادآور شوید . اگر می توانید ، به او نقش موثر کتاب در زندگی را آموزش دهید . به او بگویید تعمق کند ، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود . به گل های درون باغچه و زنبورها که در هوا پرواز می کنند ، دقیق شود .به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد . به پسرم یاد بدهید با ملایم ها ، ملایم و با گردن کش ها ، گردن کش باشد . به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند .به پسرم یاد بدهید که همه حرف ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسد انتخاب کند .ارزش های زندگی را به پسرم آموزش دهید . اگر می توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند . به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد .به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند ، اما قیمت گذاری برای دل بی معناست .به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد .در کار تدریس به پسرم ملایمت به خرج دهید اما از او یک نازپرورده نسازید . بگذارید که او شجاع باشد ، به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد توقع زیادی است اما ببینید که چه میتوانید بکنید ، پسرم کودک کم سال بسیار خوبی است.

عوامل موثر دربی توجهی دانش آموزان درکلاس ودرجریان تدریس

عوامل موثر دربی توجهی دانش آموزان درکلاس ودرجریان تدریس

1-عوامل فردی که درون خود دانش آموز موجب بی توجهی اومی شود مثل انگیزه ها،هیجانات، رغبت ها وعلایق،خستگی،اشتغالات فکری وخیالبافی و...

2-عوامل محیطی که خارج ازوجود دانش آموزاست که سه دسته اند:

الف) عوامل مربوط به معلم مثل روش تدریس ،نوع رفتار وبرخورد با دانش آموز، سرعت بیان ، لهجه ،وضع ظاهر و...

ب) عوامل مربوط به محتوای درس مثل مشکل یا ساده بودن مطلب ،یکنواختی وتکراری بودن آن ، حجم مطلب و...

ج) عوامل فیزیکی مربوط به محیط کلاس مانند نور ،سرما ،گرما ،سروصدا و...

.

تحقیقات آقای هادی عزیززاده (کارایی داخلی نظام آموزشی)تایید می کند که:

"50درصد از دانش آموزان پسر و41درصد ازدانش آموزان دختری که وارد دبیرستان می شوند  ،تحصیلات خود را ناقص رها کرده قبل از اخذ دیپلم ترک تحصیل می کنند وتنها 32درصد پسر و44درصد دختری که وارد دبیرستان می شوند می توانند دوره متوسطه را طی کنند."

آقای نفیسی دراین ارتباط می گوید:

"کم توجهی جامعه به این موضوع ،سبب شده است که درشناسایی عوامل موثر دربروز این خسارت ووزن هریک از آنها اهتمام کافی به کار برده نشودوهر یک از عناصر دخیل اعم از مدیران ،معلمان ،برنامه ریزان ،کارشناسان ،مسئولان ستادی آموزش وپرورش،دانش آموزان واولیای آنها ومراجع سیاستگذاری وتصمیم گیری که فرایند تخصصی منابع را هدایت می کنند از خود سلب مسئولیت کرده عناصری غیر از خود را در این جریان موثر وچه بسا مقصر بشناسند ودر نتیجه کسی برای اصلاح وضع وظیفه ای برای خود قائل نباشد "

معلم خوب باید سهم هر یک از عوامل فوق در افت تحصیلی راشناسایی کندوتدابیر لازم در جلوگیری از خسارات ناشی از آن رابه کار گرفته و به قول کیمبل وایلز هر یک از ما تلاش کنیم که آموزش را یک قدم به جلو ببریم در آن صورت است که بر آموزش و پرورش مدیریت کرده ایم.

عوامل موثر دربهبود کیفیت تدریس

عوامل موثر دربهبود کیفیت تدریس

قبل از واردشدن به بحث، تعریف تدریس راازنظر لانجرن می آوریم:

"تدریس فرایند پیچیده وازقبل برنامه ریزی شده ای است که توسط معلم در کلاس اجراء می شود وهدف عمده اش ایجاد درگیری وتعامل عینی وذهنی یادگیرنده بامطالب یادگرفتنی می باشد."

از نظر کومیز عوامل درون مدرسه ای موثردرتدریس عبارتند از:

1-اهداف آموزش    2-برنامه های درسی     3-معلمان    4- روش های تدریس   5-تکنولوژی آموزشی.

یادگیری دانش آموزان درمدارس به عوامل بسیار زیادی ازجمله :

"سوابق خانوادگی –انگیزه دانش آموزان از تحصیل  - برنامه ریزی درسی – زمان اختصاص یافته به آموزش وتمرین – توانایی دبیران دراداره کلاس –موقعیت وتحصیلات دبیران ورفتار انان درکلاس بستگی دارد"

از جمله عواملی که می تواند در بهبود کیفیت تدریس موثر واقع شود عبارتند از:

1-شناخت دانش آموزان وصمیمی بودن با آنها(سوابق خانوادگی ،شخصیتی،بیماری،ذهنی و...)

شهید ثانی دراین زمینه می فرماید:

"معلم باید باهریک ازدانش آموزان،درخور مقام وپایه علمی وبر حسب اقتضاء فهم واستعداد آنها سخن گوید.باشاگردی که دارای نیروی تشخیص قوی می باشد،به طور فشرده سخن گوید ،برای دیگران به ویژه کسانی که گرفتار رکود وتوقف ذهنی هستند،مطلب را بابسط وتفصیل بیشتری توضیح دهدوبرای کسانی که جزءباتکرارمساله وتوضیح دوباره ی آن نمی توانند مطلب رادرک کنند،سخن وبیان خویش راتکرار کنند"

یکی ازشاگردان شهید مطهری (ره)می گوید:

"برخورد ایشان بسیار متین وتوام بامهربانی بودوبسیارخوشروبودند،خیلی با محبت بودند وباحرارت وشور برخورد می کردند ،برخورد ایشان باشاگردانشان مانند برخورد دورفیق بود."

2-ایجاد انگیزه وتشویق دانش آموزان

مسائل فکری رانمی توان بازور واجبار به دیگران یاد داد،بایدانگیزه لازم برای یادگیری درافراد ایجاد نمود تا خودشان به طوردلخواه به فراگرفتن آن امور بپردازند.

3-مشارکت دانش آموزان درفرایند یادگیری(به تفکر واداشتن دانش آموزان وایجاد مساله برای آنها)

تحقیقات فلندر که معروفیت جهانی دارد نشان داد که آن د سته از معلمانی که باروش غیر مستقیم تدریس می کنند،کارائی بیشتری نسبت به معلمانی دارند که ازاین روش استفاده نمی کنند.

4- به کاربردن شیوه های مناسب تدریس

معلم همواره باید راهنما وکارگردان کوشش هایی باشد که برای کلاس برنامه ریزی شده است وکلاس درس باید به صورت کارگاه فعالی باشدکه دانش آموزان درآنجابه کار وکوشش ذهنی وعملی اشتغال داشته باشند .

5-مراعات اصول ارائه مطالب

ویتروک پس ازانجام تحقیقاتی اصول زیر راسفارش نمود:

مرور وبررسی تکالیف قبلی دانش آموزان- ارائه مطالب جدید – راهنمائی دانش اموزان برای انجام تمرینات جدیدومطلع شدن ازمیزان فهم دانش آموزان ازدرس جدید  - انجام بازخورد – دادن تمرینات جدیدومرور هفتگی وماهانه مطالب درسی .

رعایت این اصول می تواند جلو خیلی از مشکلات رابگیرد ودلیل آن نتایج تحقیقات زیر است:

"علل عمده ی غیبت دانش آموزان دختر دبیرستانی درتهران ،خستگی ناشی از شیوه ی تدریس معلمان،نارسایی برخی از دروس وغیرقابل فهم بودن آنها ویکنواخت بودن برنامه های درسی بوده است"

6-برقراری نظم وانضباط درکلاس

منظور ازنظم ،ساکت وآرام بودن وگوش دادن به حرفهای معلم نیست بلکه متنوع ودوست داشتنی بودن جو کلاس است که هر دانش اموز احساس آرامش ودلبستگی به کلاس داشته باشد

نتایج تحقیقات دراین زمینه می گوید:

علل مهم بی انضباطی دانش آموزان،عدم تسلط علمی وتجربی معلمان وعدم آشنایی آنها بااصول ومهارت های تدریس دانسته اند.

علاوه بر توانایی ها ومهارت های معلم ،چگونگی شخصیت معلم نیزمی تواند نقش عمده ای درایجاد انضباط کلاس داشته باشد.

سپرد هم معتقد است درجایی که دانش آموزان معلم خود را قلبا دوست ندارند ،انضباطی وجود نخواهد داشت وبی انضباطی گاهی طغیانی بر علیه معلمی است که شاگردان اورادوست ندارند.

7-استفاده از وسائل وامکانات کمک آموزشی:

8-ایجاد شرایط فیزیکی مناسب در کلاس .

9- ارزشیابی مستمر دانش آموزان:

تدریسی موفق است که اکثریت دانش آموزان مطالب درسی راخوب بفهمند وبرای اینکه بدانیم مطالب درسی را فراگرفته اند یا نه؟ ،باید باسوال کردن ،دادن تست های کوتاه درپایان هرکلاس،انجام تست های ماهیانه و... بازخورد آنها راسنجید.

در پایان باید گفت  معلم خوب می تواند مانند معماری توانا ،با کمترین امکانات ، بهترین بازده راداشته باشد.