تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

بازار جهان ومواظبت انسان

بازار جهان ومواظبت انسان   (کتاب آشپز قرن)

ملتفت باش که از دایره بیرون نروی

چون به بازار جهان آمده مغبون نروی

زین تجارت کف خالی دل پر خون نروی

ترک موسی نکنی همره قارون نروی

چون که این نفس فرومایه دژمحکم توست

علت آن است که هرچه بدهندت کم توست

وقت مردن چه تفاوت به تن تاجر ولر؟

می روند هردو زدنیاکف خالی دل پر

خوابگاه ابدی گور بود غصه مخور

متکا خشت وتشک خاک ولحافت آجر

به خدا غیر عمل نیست کسی یاور تو

این بود قول خدا حضرت حق داور تو

در برای چشم تو دادم قرار

چون به نامحرم رسیدی هم گذار

غیر من نامحرم است ای هوشیار

کارهایت راهمه بامن گذار                                   تاتو راسلمان ومقدادت کنم

هست جنت دردهان ودست تو

مرحباجانم ،بنازم شست تو

ما سواباشدمقام پست تو

این ملائک جملگی پا بست تو                                خواستم تا آدمیزادت کنم

خویش را از حب دنیا ثانی قارون مکن

هم ردیف بلعم وبن ملجم وهارون مکن

گرچه موسیقاردانی طبع راموزون مکن

بی خبر ازآفرینش شکوه از گردون مکن                  توبنا راکج نهادی،چرخ کج رفتارنیست

هیچ یادت هست درصلب پدر

قطره آبی بودی ازخودبی خبر؟

نی بدی دختر به صورت نی پسر

بی حواس وبی شعوروکوروکر        گویمت ازخودخبردارت کنم

این بساط شهشهانی زآن توست

احترام خسروانی زآن توست

این چراغ آسمانی زآن توست

این تمام زندگانی زآن توست       هم به فرمان آتش وبادت کنم

رفتی انسان ازچه حیوان آمدی؟

هش برفتی مست وحیران آمدی

خودبه پای خودبه زندان آمدی

چون به درگاهم پشیمان آمدی       خوش بیا کز لطف آزادت کنم

     

مدیریت از نگاه صاحب نظران

مدیریت ازنگاه صاحبنظران:

1-  فایول از صاحبنظران علم مدیریت می گوید مدیریت یعنی"پیش بینی فعالیت ،برای نیل به هدفهای سازمان در آینده"   (تاکید بر برنامه ریزی)

2-  چستربارنارد از دیگرپیشگامان علم مدیریت می گوید:"مدیریت یعنی همکاری دو یا چند نفر انسان برای نیل به هدف معین ومشخص" (تاکید بر تعامل وهدف)

3-  مری پارکر فالت از پیشاهنگان مکتب روابط انسانی می گوید:"مدیریت عبارت است ازهنر انجام دادن کارها به وسیله ی دیگران" (تاکید برهمکاری وروابط انسانی)

4-  دکتر علی رضاییان از صاحبنظران ایرانی می گوید: مدیریت یعنی "مدیریت،فرایند به کارگیری موثر وکارآمد منابع مادی وانسانی دربرنامه ریزی،سازماندهی،بسیج منابع وامکانات،هدایت وکنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی وبر اساس نظام ارزشی موردقبول،صورت می گیرد"

5-  استاد مطهری (ره)در کتاب مدیریت ورهبری در اسلام مدیریت را اینگونه تعریف کرده است:"مدیریت یعنی مجهز کردن نیروها،تحریک نیروها،آزاد کردن نیروها ودر عین حال کنترل نیروها ودر مجرای صحیح انداختن آنها،سامان دادن،سازمان دادن وحرارت بخشیدن به آنها"

علاوه بر مطالب فوق علمای مدیریت مسائل مربوط به سازمان ومدیریت را در یک الگوی مفهومی به دودسته  تقسیم کرده اند:

الف)وظائف مدیریت  که شامل:

1-برنامه ریزی  2-سازماندهی  3-کنترل  4-هدایت وسرپرستی

ب)فنون مدیریت  که شامل:

1-تکنیکها وفنون علوم رفتاری  2-فنون وتکنیکهای مقداری 3-فنون تصمیم گیری  4-تکنیک ها وفنون تجزیه وتحلیل

پارامترهای جو وفرهنگ سازمانی

پارامترهای ارزیابی جووفرهنگ سازمان

یکی از وظایف مدیر ارزیابی جووفرهنگ سازمانی است که خود او عضوی از آن است تا از بازخورد آن بتواند در اصلاح رفتار سازمانی ،سازمان خود به موقع اقدام نماید .

در ذیل معیارهای ارزیابی جو وفرهنگ سازمان (مدرسه )که بر گرفته از کلاسهای درس جناب آقای علاقه مند که افتخار شاگردی ایشان داشته ام تقدیم می کنم که باجواب دادن در چهار سطح عالی(2.5)،خوب (2) متوسط (1.5) وضعیف (1نمره) می توانیم خود وسازمانمان را مورد ارزیابی قرار دهیم)نمره 100عالی،80خوب،60متوسط و40ضعیف می باشد)

1-    معلمان با همدیگر رابطه صمیمی دارند.

2-    معلمان در رفت وآمد،نظم را رعایت می کنند.

3-    رابطه معلمان با اولیاء عاطفی ودوستانه است.

4-    معلمان درانجام فعالیت های درسی از روش های تنبیهی استفاده نمی کنند.

5-    معلمان درمحیط کار احساس خستگی نمی کنند.

6-    رابطه معلمان با کادر اجرایی مطلوب است.

7-    مدیر بیشترارتباط غیر رسمی با معلمان بر قرار می کند.

8-    مدیر درانجام وظایف توسط زیردستان از روابط دوستانه استفاده می کند.

9-    مدیر به جلسات شورای آموزشی اهمیت می دهد.

10-                       معلمان در جلسات فعال هستند.

11-                       نظرات معلمان توسط مدیر مورد توجه وپیگیری قرار می گیرد.

12-                       معلمان از این که در این مدرسه کار می کنند خوشحالند.

13-                       مدیر از برخورد معلمان با اولیاء احساس رضایت می کند.

14-                       دانش اموزان نسبت به برخورد معلمین احساس رضایت می کنند.

15-                       اولیاء دانش آموزان نسبت به وضعیت فراهم شده در مدرسه توسط مدیر رضایت دارند.

16-                       معلمین از احساس تعهد اولیاء،نسبت به دانش آموزان احساس رضایت دارند.

17-                       فضای فیزیکی مدرسه توسط مدیر مورد توجه وپیگیری قرار می گیرد.

18-                       فراهم نمودن وسائل کمک آموزشی توسط مدیر مورد توجه قرار می گیرد.

19-                       معلمین در بررسی وضعیت درسی دانش آموزان وپیگیری آن حساس هستند.

20-                       تکالیف درسی که به عهده ی دانش آموزان قرارمی گیرد متناسب با وضعیت جسمی وروحی روانی آنان می باشد.

21-                       تفاوت های فردی مورد توجه معلمین قرار می گیرد.

22-                       در ارزشیابی های به عمل آمده توسط مدیرتفاوت های فردی کارکنان مورد توجه قرار می گیرد.

23-                       معلمین از نتایج ارزشیابی هاکه توسط مدیر صورت می گیرد راضی هستند.

24-                       شورای دبیران در مدرسه کارائی واثر بخشی خوبی دارد.

25-                       مدیر در جذب ونگهداری معلمین با تجربه، موفق است.

26-                       امتحانات به عمل آمده توسط معلمین ،اهداف آموزشی کتاب رادنبال می کند.

27-                       نمره تنها ملاک ارزشیابی معلم از دانش آموز نیست.

28-                       معلمین علاوه بر مسائل درسی ،مسائل تربیتی دانش آموزان راهم پیگیری می کنند.

29-                       رعایت نظم درورود وخروج، تنها ملاک خوب بودن معلم در مدرسه نمی باشد.

30-                       رعایت حرمت واحترام معلم، ازارزش های مورد توجه مدیر است.

31-                       مدیر مدرسه مرتبا مسائل اخلاقی دانش آموزان را پیگیری می کند.

32-                       در فعالیت های آموزشی،دانش آموزان به فعالیت واداشته می شوند.

33-                       کتاب محوری از ملاک های مورد توجه معلم در ارزشیابی هاست.

34-                       مدیر در بوجود آوردن محیطی آرام برای معلمین حساسیت خاصی دارد.

35-                       حضور مرتب مدیر در مدرسه علت اساسی بوجود آمدن نظم می باشد.

36-                       در جلسات شورای آموزشی مدیر بیشتر شنونده است تا گوینده.

37-                       غیبت معلمین بیشتر علت یابی می شود تا گزارش.

38-                       نظم بوجود آمده درمدرسه وموفقیت آن،بخاطر روابط غیر رسمی واحترام به معلمین است که توسط مدیرصورت می گیرد.

39-                       مدیر نسبت به غیبت دانش آموزان حساسیت خاص دارد.

40-                       رعایت حرمت اولیاء ودانش آموزان از مسائل مورد توجه مدیر است.

البته موارد چهل گانه فوق می تواند منشور اخلاقی مدیر واز جمله ی شرح وظائف اوباشد .