تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

بیست و چهار نکته کلیدی در تربیت فرزند

بیست و چهار نکته کلیدی در تربیت فرزند

از آنجا که جهت تربیت فرزند نکات بسیاری وجود دارد ولی به مقتضای این مقاله کوتاه به نکات کلیدی که یک پدر و مادر باید در خانه رعایت کنند تا فرزندان ،خوب تربیت شده و موفق باشند را به طور اختصار بیان کرده و انجام ضد این موارد باعث ناموفق بودن فرزند می باشد :

1.      « والدین باید اهل معنویت باشند چرا که کودک یاد می گیرد باید به یک جای بسیار قوی و بی انتها وصل باشد و در سختیهای روزگار و مشکلاتی که برای او بوجود می آید به او توکل کند . لذا در سختیها می داند : « و من یتوکل علی الله فهو حسبه » اینجاست که اولین قدم موفقیت را برمی دارد

2.      والدین موفق در منزل مشورت می کنند و فرزندان خود را در آن شرکت داده و به او یاد می دهند که همه کارها با عقل و تجربه شخص درست نمی شود و برای موفق شدن در کارها باید با افراد دیگر و متخصص فن مشورت کرد .

3.      والدینی که در منزل اهل مطالعه هستند به فرزند خود می آموزند که باید برای پیشرفت و موفقیت دائما کسب علم و دانش و کسب مطالعات عمومی لازم است .

4.      اگر هنگامی که فرزند با والدین صحبت می کند آنها خوب گوش دهند و بعد قضاوت کنند به فرزند یاد می دهند که همیشه باید اهل شنود باشند و این مطلب بسیار مهمی برای کسب موفقیت است .

5.      هر گونه اختلاف نظر بین والدین در خلوت بیان و هرگز جلوی فرزند دعوا نمی کنند تا فرزند بد تربیت شده و یاد بگیرد که از آب گل آلود ماهی بگیرد .

6.      والدین وقتی با یک بحرانی برای فرزند خود مواجه می شوند از یک واسطه ی تربیتی استفاده    می کنند . این واسطه ها کسانی هستند که واقعاً به فرزندشان نردیک هستند و مستقیم پیام را به او می دهد . زیرا گاهی فرزند در مقابل والدین جبهه می گیرد .

7.      آنها اهل گذشت ، مثبت نگری ، عذر خواهی ، قدر شناسی و ... هستند .

8.      والدین موفق تا آنجا که می شود آمرانه و دستوری نیستند .

9.      پدر و مادر به راحتی و روشن و واضح انتظارات خود را از فرزند مطرح و حتی ممکن است برای تربیت صحیح او گاهی وارد توافق ، قرارداد و یا معامله ای با آنها شود.

10. والدین باید خوش قول باشند و وفای به عهد را کاملا رعایت کنند . امیرالمومنین علیه السلام در ضمن حدیثی فرمود که : اگر می خواهید انسانهای خوب را بشناسید نگاه به سجده طولانی و پیشانی پینه بسته نکنید بلکه نگاه کنید آیا زبان راستگویی دارد ، امانتدار است ، آیا به عهد خود وفا می کند .

11. آنها فرزندان خود را گاهگاهی بیرون از منزل می برد و حتی گاهی با آنها همبازی می شود .

12. والدین موفق به فرزندان خود نمی خندد ولی با فرزندان خود می خندند و با آنها شوخی می کنند.

13. انتقادات فرزندان را به راحتی پذیرفته و در پی رفع آنند تا فرزند یاد بگیرد با تمام موفقیتهایی که در جامعه بدست می آورد نباید هیچوقت مغرور شوند و فکر کنند که بی عیب و تقصیر هستند و هیچوقت اشتباه نمی کنند .

14. با فرزندان خود مهربان و با احترام رفتار می کنند تا آنها احساس شخصیت کرده تا خود را ارزان نفروشند . .

15. والدین هرگز سریع راه حل ها را نشان نمی دهند بلکه از فرزندان خود جهت حل مشکل راه حل می خواهند تا فکر آنها بسته نماند و اهل فکر و تفکر شوند و بتوانند مشکلاتشان را خودشان به کمک والدین حل کنند .

16. والدین مستقیم به فرزند خود دستور نمی دهند بلکه پیشنهاد می دهند تا فرزند خود تصمیم بگیرد

17. ناراحتیهای والدین بدون زهر و تمسخر و ... به فرزند انتقال می یابد .

18. والدین موفق به فرزند محبت زیادی نمی کنند یعنی به بچه باج نمی دهند تا لوس نشوند .

19. در غیاب فرزندی نزد فرزند دیگر از او غیبت نمی کنند تا حس بی اعتمادی نزد فرزند حاضر تقویت شود .

20. در جستجوی صفات خوب فرزندانشان هستند مثلا وقتی داره پس انداز می کنه می گه : می بینم پس انداز کردی آفرین .

21. والدین موفق اهل تحلیل خود هستند و خوبی و عیب خود را می یابند .

22. والدین موفق اهل حلال و حرام بوده و مواظب سفره خود هستند که لقمه در موفقیت یا عدم آن بسیار موثر است .

23. تلاشهای فرزند خود را ارج می نهند و صفات فرزندانشان را مورد ارزیابی قرار می دهند .

24. والدین موفق در همه جا از خدا یاری می خواهند . در حق فرزندانشان و برای موفقیت آنها زیاد دعا می کنند که بسیاری از افراد از دعای پدر و مادر به جاهایی رسیده اند .

منبع : برگرفته از سایت آفتاب

پیام تبریک سال 1395

بسم الله الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبراللیل و النهار یا محول الحول  و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

      نوروز جشن تحول به احسن الحال ، جشن شادی  و شکوفایی ، جشن همبستگی و دلبستگی ، زمان شنیدن ترنم پاکی صفای روح و جان ، جشن پیوند با گذشته و زنده نگهداشتن هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی این مرز و بوم است .

خدای سبحان را شاکریم که در سایه الطاف و عنایات بیکرانش ، علیرغم وجود فراز و نشیب های فراوان ، با لطف ،  همت و همکاری شما خوبان ، توانستیم در سالی  که گذشت قدم های موثر و موفق در راستای توسعه و پیشرفت آموزش  و پرورش شهرستان برداریم .

در سالی که همراه با حیات دوباره طبیعت ، نور معنویت ، قلب های مومنان را متحول می سازد ، امید است با آغاز سال 95 ، با توکل بر خدا و با سر لوحه قراردادن اهداف و برنامه های سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی و تلاش و همت همه ی موثرین در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان در ارتقاء سطح بهره وری و تأمین فردایی بهتر ، دست در دست یکدیگر ، متعهدانه تر از گذشته با بهره گیری از فن آوری و دانش روز و با تأکید بر پنج عنصر اساسی ایمان ، تفکر ، علم ، عمل  و اخلاق ، شاهد موفقیت های روز افزون باشیم و بهتر از پیش بکوشیم تا دین خود را نسبت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادا نماییم .

بدین وسیله ضمن تبریک سال  جدیدوگرامیداشت سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل ، از تلاش ، همدلی و همراهی یکایک همکاران ساعی و محترم از  جمله :

شورای معاونین ، کارشناسان ، مدیران ، معاونین آموزشی  و پرورشی ، دبیران ، آموزگاران ، مشاورین ، مربیان پرورشی و تربیت بدنی ، عوامل اجرایی و خدماتی ، اولیاء و دانش آموزان صمیمانه تشکر و قدردانی نموده و از درگاه خداوند سالی  سرشار از سلامتی ، موفقیت ، بهروزی ، شادکامی و عاقبت بخیری برای همه شما عزیزان و خانواده های محترمتان آرزومندیم  .

 

خرامه(فارس)

  • شهرخِرامه مرکز شهرستان خرامه استان فارس در جنوب ایران.دارای دو بخش مرکزی وکربال می باشد.

    خرامه مرکز شهرستان خرامه واقع در استان فارس، با مساحت حدود 3600 کیلومتر مربع در 75 کیلومتری شرق شیراز واقع گردیده‌است و دارای آب وهوای معتدل کوهستانی وارتفاع آن ازسطح دریا 1500 متراست. شهرستان خرامه درطول 53 درجه و19 دقیقه شرقی وعرض 29 درجه و32 دقیقه شمالی قرار دارد. این شهرستان ازشمال به ارسنجان، ازشمال شرقی به آباده طشک، ازشرق به نی ریز، ازشمال غربی به مرودشت و زرقان از غرب به شیراز، ازجنوب به سروستان واز جنوب شرقی به استهبان متصل می‌باشد.

    با استفاده از شواهد و اسناد معتبری که در دست است قدمت شهر خرامه و کربال به 1500 سال قبل و به سال 500 میلادی برمی گردد. در کتابها و سفرنامه‌هایی از جمله نذهت القلوب، فارسنامه ابن بلخی، المسالک و الممالک، آثار العجم، فارسنامه ناصری، شیرازنامه، معجم البلدان، تاریخ برگزیده، برهان قاطع، تاریخ سرزمینهای فلات شرقی، تاریخ ابن خلدون ودیگر کتب درمورد خرامه و کربال مطالبی نوشته شده‌است.

    رودکر (رودخانه کربال) که استخری آن را کروانه Kor vaenaho ذکر کرده‌است و برخی نیز کورش Kurosh خوانده‌اند، در دشت کربال و شمال خرامه روان است، آب آن شیرین ومسیرش از غرب به شرق به پهنای40 متر و عمق 6 تا 10 متر می‌باشد. ابن جوقل در قرن چهارم هجری این رود را قابل کشتیرانی توصیف کرده وابن بلخی در وصف آن چنین آورده‌است: منبع این رودکر از نواحی کلار Kelar است و رودی عاصی است که هیچ جای را آب ندهد الا جاهایی را که بند کرده‌اند. به همین دلیل شش بند به نامهای امیر amir، فیض آباد feyz - abad تیلکان tilakan موان Mavan و جهان آباد Jahan-abad بر روی آن بسته شده‌است. این رود نهایتاً به دریاچه بختگان می‌ریزد.

    بنا به روایاتی نام خرامه از خُورمه به معنی خورشید و مه به معنی ماه اخذ شده‌است، فرض دیگر این است که این نام مأخوذ از خورماه که نام روز یازدهم از ماههای ایران است باشد.حتی امروز نیز بعضی از عشایر منطقه نام این شهر را خورومه Khoromah تلفظ می‌کنند.

    همچنین میراثهای باستانی، چون قلعه بهرام گور، چهارطاقی و کاروانسرای جهان آباد قدمت تاریخی این منطقه را بهتر می‌نمایاند. محمد حوافی چنین یادآور می‌شود که یعقوب لیث صفاری بعد از رفتن به فارس و جنگ با ابن واصل، قلعه خرامه را گرفت وچهل هزار بار درم که در آن قلعه بود بدست آورد. پناه بردن وزیر امیر منصور به این قلعه در واقع، کالیجار که ترکان قصر تاراج اموال وی را داشته‌اند به اهمیت موقعیت سوق الجیشی آن می‌افزاید.این قلعه که تا چند سال اخیر محل سکونت دهها خانوار بود به صورت تلی دست ریز با ارتفاع بیش از 10 متر از خاک رس، توسط شهرداری تخریب شد و آثاری از خانه‌های روی آن برجای نماند. یکی از آثار تاریخی منطقه که از زمان ساسانیان برجا مانده و در فاصله 500 متری مغرب خرامه قرار دارد بنای آتشکده‌ای است که در محل به چهارطاقی گبران معروف است که از نظر ساختمان گنبد و کاربندی تا حدودی شبیه آتشکده بهرام است.

    توجه خاص سردمداران دیالمه در ترمیم بندهای عصر ساسانیان در مسیر تنها رود عاصی کربال دلالت بر عمارات فراوانی ونفوسی می‌کند که درکناره‌های این رود می‌زیسته‌اند. از آثار باقی مانده این عصر بندامیر است که به وسیله عضدالدوله دیلمی ترمیم شده‌است. صدمه دیدن بعضی ازبندهای رود که نظر سلاجقه را نیز به خود جلب کرده‌است، چنانچه بند قصار gesar یا فیض آباد به وسیله اتابک چاولی از امرای محمدبن ملکشاه درحدود سال 506 ترمیم می‌شود و بنام وی فخرستان نام می‌گیرد.

    از دیگر بناهای سلجوقیان کاروانسرای خان کت Xane - Ket یا کاروانسرای دیودان در نزدیکیهای دریاچه بختگان می‌باشد که سبک معماری آن را مربوط به این دوره دانسته‌اند و مسیر قدیم جنوب به مرکز یعنی از کرمان به شیراز، تهران واصفهان از روی این کاروانسرا عبور می‌کرده‌است.چنانکه درزمان استعمار انگلیس آثاری چون پل انگلیسی‌ها که از این مسیر برای لشکرکشی به مرکزایران وشیراز استفاده می‌کرده‌اند به جا مانده‌است. این کاروانسرا به علت عدم رسیدگی اکنون ویران گشته و درحال نابودی است. (کاروانسرای دیودان).

    درهمین ادوار به سنگ قبرهایی برخورد می‌کنیم که اخیراً درمرکز باغهای خرامه کشف گردیده و خطوط ثلث و کوفی منقوش به آ نها گویای حال عارفانی متعبد بوده که از قرون 6 تا 8 هجری دراین بلد می‌زیسته‌اند. 

منبع: سایت مرجع شهر های ایران