تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

تدبیر

اموزشی ، پرورشی ، اچتماعی

رهیافت های مدیریت

رهیافتهای عملی در مدیریت

برای برقراری ارتباط اثربخش لازم است به چند وجه توجه کافی شودوبرپایه آن نسبت به ایجادارتباط اقدام گردد:

**گشودگی عاطفی وفکری.

** بردباری وشکیبایی دربرخوردبا آراء ونظرات دیگران.

** گوش دادن فعال وموثر به منظوردریافت نظرهای طرف مقابل.

** به کارگیری رفتارحمایت گرانه وایجاد جو مبتنی بر صداقت وصمیمیت.

** نشان دادن همدلی وهمدردی وداشتن نگرش مثبت نسبت به افراد وعقاید آنها وبرخورد بی طرفانه ومنصفانه.

** ایجاد رابطه ای دوستانه ودو جانبه با کارکنان.

** جلوگیری از بوجود آمدن محیطی خشک وبی عاطفه.

دکتر شعاری نژاد در باره ی مدیریت مدرسه می گوید:

مدیر مدرسه در موفقیت مدرسه بالاترین نقش ها وبیشترین مسئولیت ها رابه عهده داردواین نقش ها را زمانی در حد مطلوب ایفاء خواهد کرد که :

آزادی انتخاب وتصمیم گیری داشته باشد.

ازصلاحیت های علمی وفنی بر خوردار باشد.

امکانات آموزشی مساعدبا نظر خوداو فراهم شود.

بتواند در هنگام ضرورت،درست وبا اعتماد به نفس تصمیم بگیرد.

مدیریت او انتخابی باشد نه تحمیلی،یعنی خود به رغبت شخصی مسئولیت مدیریت را به عهده بگیرد.

پس مدیر مدرسه که اساسا یک معلم است باید کار خود را با این اعتقادات آغازکندوادامه دهد که:

الف)مردم ارزش واهمیت دارند.

ب)مردم می فهمندوعلاقه مند هستند که بدانند.

ج)مردم میخواهند ومیتوانند یاد بگیرند.

د)مردم تغییر پذیرندوقابل اعتماد ومی توان با آنهاسازگارشد.

ودر آخر باید گفت :

مجموعه ی بهترین ها در صورت عدم مدیریت یک مجموعه ی بهترین نیست.

صفات ناظران

َحضرت علی(ع)می فرماید:پایین ترین علم آن است که درزبان باشد وبالاترین علم آن است که در جوارح ورفتارظاهر شود.

 می توان گفت که این حدیث گوهرباراشاره دارد به سه حیطه ی یادگیری(شناختی،عاطفی وحرکتی)که معلم باید در آموزش وپرورش دانش آموزان در نظر داشته باشد.

یکی از پستهای نظارتی که وظیفه ی مشخص کردن نقاط قوت وضعف سیستم آموزش وپرورش واصلاح آن را بر عهده دارد، پست مدیریت وناظرین آموزشی است که می بایست از صفاتی برخوردار باشند تا بتوانند موفق تر عمل نمایند از جمله ی آن صفات عبارتند از:

1-    هنر گوش دادن.

2-    مهارت درک دیگران.

3-    تاثیرپذیری وتاثیرگذاری.

4-    قدرت تصمیم گیری.

5-    ارتباط بادیگران بر اساس اصل تفاوت های فردی.

6-     موقعیت یابی.

7-    آمادگی برای تغییر وتحول.

8-    حل مسئله ومشکل گشایی.

9-    رشد خود.

   10حل تعارضات.

 11ابراز عواطف به دیگران

ویژگی های معلم

ویژگی های معلم از دیدگاه شهید ثانی(ازکتاب منیه المرید)

*خلوص نیت .

*گام برداشتن در جهت هدف های الهی .

*از بیرون ودرون متوجه ی خدا باشد.

*اتکاء به خدا در تمام شئون زندگی.

*حسن خلق.

*علوهمت.

*عفت نفس.

*عدم پیوند با اهل دنیا ومستکبرین.

*هماهنگی میان کردارورفتارش.

*رعایت عدالت وحقوق دیگران.

*وقت شناسی.

*ساده پوشی وتمیزپوشی.

اگر به جای اسلحه ،بامعلّم به جنگ دنیا می رفتیم ،همه ی دشمنان نابود

 می شدند.(بیسمارک)